vrijdag 30 oktober 2015

REVIEW: Smartflex Velvet rolfondant

Vandaag geen mix in de test, maar een nieuw soort rolfondant: Smartflex Velvet.

Ik heb een proefpakket (180 gr.) besteld bij www.super-taart.nl om te kijken hoe deze rolfondant qua structuur is, qua smaak en hoe er mee te werken valt. Mijn bevindingen lees je hier beneden:


De verpakking:
Aangezien het een proefpakket is, zit de rolfondant in een klein doosje, ze hebben wel de moeite genomen om ook het doosje van een etiket te voorzien met een plaatje. Spreekt me wel aan, prima dus. De grote verpakkingen zijn te krijgen in: 1,4 kg, 4 kg en 7 kg en de fondant zit in een emmer. Dezelfde afbeelding is ook te vinden op de emmer. Ook is er gekleurde rolfondant van Smartflex Velvet. De witte variant (waar ik ook de proefverpakking van heb ontvangen) is in de smaken vanille, aardbei en amandel te krijgen.

De fondant:
Als ik de fondant uit het zakje haal (dat er, naast het doosje, ook omheen zit) ruik ik inderdaad vanille en na de proeftest, kan ik inderdaad stellen dat de fondant naar vanille smaakt. Maar gelukkig niet zo sterk als sommige merken fondant. Ik vind de smaak en geur prettig en niet chemisch.

Het werken met deze fondant:
Op de site van www.super-taart.nl staat bij deze fondant de volgende omschrijving:

SmArtFlex Velvet Rolfondant wit met vanille smaak, in hersluitbare emmer.
SmAtrFlex Velvet rolfondant met vanille smaak, is zeer soepel en flexibel, makkelijk in gebruik, scheurt niet, en kan super dun uitgerold worden. Kan heel makkelijk gekleurd worden, ook zwart of rood is geen probleem, omdat deze fondant geen witstoffen bevat. Het plakt niet, dus er hoeft geen poedersuiker te worden gebruikt bij het uitrollen of bij gebruik van vormpjes. Tevens is deze fondant niet gevoelig voor temperatuur verschillen, maw als het warm is smelt ze niet, en als het koud is gaat ze niet “ zweten “. Deze fondant word gebruikt voor het bekleden van taarten, cupcakes en koekjes, en is tevens zeer geschikt voor het maken van de decoraties zoals figuurtjes, bloemetjes, strikjes en nog veel meer.
Bij het kneden valt me op, dat er een speciale structuur in zit. Althans, zo lijkt het wel, niet grof of zo, maar een kleine structuur (korreltjes). Nadat ik de fondant goed doorgekneed heb, is daar niets meer van te voelen. Ik ben begonnen met uitrollen en dat gaat prima, geen luchtbellen, geen scheurtjes, niks.


Er was inderdaad geen poedersuiker nodig om met deze fondant te werken, het plakt niet aan mijn uitrolmat vast. Wat me wel opvalt, is dat de fondant wel een beetje aan mijn handen blijft plakken. Niet heel erg, maar ik had wel een restje aan mijn vinger hangen, dat wel goed er vanaf te halen was.
Ook met uitstekers werkt de fondant prima, de fondant blijft niet aan de vormpjes hangen.

Dik uitgerold met uitsteker

dun uitgerold met uitsteker
Ook heb ik de fondant heel dun uitgerold om een roosje te maken (mijn roosje is van slechte kwaliteit, maar om een beeld te krijgen), maar als ik de fondant heel dun uitrol en dan ga frillen, scheurt de fondant een beetje in. Maar dat is met mijn vaste merk fondant (Funcakes en Sligro-merk) ook het geval, dus ik vind dat niet erg. Zeker niet omdat ik het snel deed. Het beste vind ik zelf voor rozen toch de gumpaste.


Eindoordeel:
De fondant is prettig in gebruik, maar aangezien ik een kleine verpakking had, kon ik niet beoordelen of dit voor het bekleden van taarten ook was. Ik baseer mijn mening puur en alleen op het maken van uitstekers en roosjes. Het heeft een prettige smaak en geur, al moest ik aan de structuur in het begin wennen. Eenmaal goed doorgekneed merk je hier niks meer van.
Al met al een prima fondant, al kan ik niet beoordelen hoe het verwerken op taarten hiervan is.
Wat betreft de prijs; deze fondant is toch wel duurder dan de fondant die ik normaal gebruik om te bekleden (funcakes en Sligro). Om bloemen te maken, maak ik eigenlijk altijd gebruik van gumpaste van Satin Ice.

Pluspunten vs. minpunten:
+ een prettige smaak en geur (ik heb de vanille geprobeerd)
+ mooie kleur wit
+ verpakking ziet er netjes uit, wel aantrekkelijk om te kopen
+ deze fondant schijnt niet gevoelig te zijn voor temperatuursverschillen (niet uitgeprobeerd)
+/- ondanks dat beweerd wordt, dat de fondant niet scheurt, ook niet bij dun uitrollen, gebeurde dat bij mij wel
- de structuur in het begin (korrelig)
- de prijs (je betaalt voor 1,4 kg witte fondant €12,50. Als deze fondant prima werkt voor het bekleden van taarten en niet scheurt, dan is dat vast een prima prijs, maar je moet er wat voor over hebben)

Het is mijn eigen mening die ik beschrijf, misschien ben je het niet met me eens. Laat het me weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten