maandag 19 oktober 2015

REVIEW: Funcakes Browniemix en bakblik van Wilton

Vandaag een nieuwe review en dit keer weer een bakmix: Funcakes browniemix! Maar daarnaast ook het speciale brownie bakblik van Wilton in de test. Ik heb deze set een tijdje terug gewonnen bij een actie. En ik wilde 'm zelf ook testen.



De verpakking:
Een echte Funcakes verpakking! Ik word er vrolijk van :) Vooral van het roze. De brownies op de verpakking zien er ook prima uit dus als de mijne er net zo lekker uit komen te zien, vind ik het prima. Op de achterkant van de verpakking staan de verhoudingen voor een 15, 20 en 25 cm bakblik. Ik heb echter de verhoudingen van de site aangehouden voor een 22,5 cm bakblik.

De mix:
Oooooo wat heerlijk geurend! Als je de zak openknipt, zie je (logisch eigenlijk ook) een bruine mix. Hij ruikt heerlijk naar chocolade! Net wat ik nodig heb vandaag haha. Eigenlijk zoals ik het wel gewend ben van de mixen van Funcakes.

De verhoudingen voor de te bakken brownies:
Zoals ik al vermeld had, staat op de achterkant van het pak een verhoudingstabel. Echt handig, alleen is mijn bakblik 22,9 cm. En dan zijn de verhoudingen voor een 20 cm bakblik net te weinig en voor een 25 cm weer net teveel... Op de site van Funcakes staan echter ook de verhoudingen voor een 22,5 bakblik. Dus dat heb ik aangehouden:



* 750 gr browniemix van Funcakes
* 4 eieren
* 80 gr boter
* 160 ml water
( ik heb ook nog wat hazelnoten in stukjes onder de mix gestrooid)

De mix laat zich prima mixen, je ruikt de chocolade ook heel goed. Na een tijdje wordt het een stevige massa. Ik heb de mix 3 minuten op de hoogste stand gemixt en de structuur is prima.

Het bakblik:
Ik heb dus naast de mix ook een bakblik van Wilton gewonnen (22,9 x 22,9 cm). Het bakblik zou non-stick moeten zijn, ik heb het goed ingevet en desondanks ook een stukje bakpapier erin gelegd. Het zou niet de eerste keer zijn, dat mijn brownies mislukken, omdat ze aan de onderkant blijven plakken. Het bakblik heeft ook een plastic deksel, zodat je de brownies er ook in zou kunnen bewaren. Top idee, want ik ben altijd op zoek naar een geschikt opbergdoosje voor mijn baksels...
Nadat ik het bakblik ingevet en met bakpapier bekleed heb, gaat de mix erin. Hij is nog net niet tot de helft gevuld en mag in het midden van de oven staan.

De baktijd:
Op de achterkant staan naast de verhoudingen ook de baktijden van de verschillende vormen genoemd. Voor een 22,5 cm vorm zou je tussen de 45-50 minuten aan moeten houden. Echter is het bij mijn oven altijd 5 minuten extra. Dus ik houd 55 minuten op 175 graden aan. Tijdens het bakken komt de mix aardig omhoog. En wederom die chocoladegeur mmmmmm....

Na het bakken:
Mijn brownies zijn goed omhoog gekomen. Ik zet het bakblik op een rooster om het te laten afkoelen. Dit zou ongeveer een uurtje moeten zijn, in het bakblik zelf. Zoals altijd "scheurt" de bovenkant van mijn brownies. Ach ja, ze zullen er niet minder om smaken.


Het storten van de browniecake gaat overigens ook prima! Laat meteen los, volgende keer ook eens proberen zonder het bakpapier...

De proeftest:
Ik heb een aantal mensen als proefpersonen gehad (mijn ouders, mijn vriend, mijn dochters) en ik zelf natuurlijk ook ;) De brownies smaken erg lekker luchtig, de hazelnootjes smaken goed hierbij, al vonden mijn dochters dat maar niks, maar goed voor kinderen is dat ook gek. Maar zonder nootjes is het zeker een succes. De smaak is erg aangenaam en ze brokkelen ook niet zo, ook niet plakkerig. Al met al een prima brownie!




Eindoordeel:
Een heel fijne mix, goed uitgelegd wat je moet doen, duidelijke verhoudingen (die van mij stonden dan wel op de site, maar ook op de achterkant van het pak stond alles goed uitgelegd). Het ruikt ook (hoe vaak heb ik dat al niet geschreven) heerlijk naar chocolade.
De prijs voor 1 kg browniemix is €4,79 op "De leukste taartenshop". Het bakblik van Wilton is voor €9,50 te krijgen op "De leukste taartenshop".

Pluspunten vs. minpunten:
+ verpakking ziet er heel aantrekkelijk uit (voor mij dan), ik hou namelijk van vrolijke kleuren
+ de geur van de chocolade is heel lekker
+ verhoudingen staan prima aangegeven op de verpakking
+ baktijd is prima (ik moet wel 5 minuten extra, maar dat ligt aan mijn oven)
+ het storten uit de vorm gaat prima. Blijft niet plakken en het bakpapier gaat vrij snel los
+ het bakblik is een hele fijne, de mix bakt er niet in aan en laat goed los. Verder ook wel een plus is de deksel die erbij zit, zodat je de brownies luchtdicht kunt verpakken
- misschien een wat duurdere mix, maar wel terecht voor wat je ervoor krijgt
- ik ben wat ongeduldig als het om lange afkoeltijden gaat. 60 minuten.... Oef....



Ik ben dus zeer tevreden wat deze mix, maar zeker ook het bakblik aangaat! Heb jij andere ervaringen of deel je mijn ervaring/mening? Laat het me weten in een reactie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten