zaterdag 10 oktober 2015

REVIEW: biscuitmix Chef's Bakery

Een nieuwe rubriek op Yummy!Baksels. Ik wil geregeld een review plaatsen, om mijn bevindingen met ingrediënten/bakmixen enz. te delen.

Vandaag in de test: Biscuitmix van Chef's Bakery

Al sinds ik bak, gebruik ik de biscuitmix van Funcakes. En daar ben ik altijd al tevreden over geweest. Ik kwam de mix van Chef's Bakery tegen bij de Sligro en vond het wel een leuke uitdaging deze eens te testen. Wel spannend om van je vertrouwde biscuitmix af te stappen. Maar ach, wie niet waagt, die niet wint toch?



De verpakking
De verpakking ziet er normaal uit. Niet te druk, maar ook niet echt heel flitsend. Gewoon normaal.
Op de voorkant staat dat het door profs gebruikt wordt, dus dan moet het wel fijne mix zijn. Er staat een biscuit op afgebeeld. Ik kon helaas geen informatie meer vinden over dit product. Op internet staat helemaal niks. Er zit 1 kg mix in de verpakking.

De mix
Bij het openen van de zak komt me de geur al tegemoet. Het ruikt anders dan mijn Funcakes biscuitmix, maar niet onaardig. De mix ziet er verder wel hetzelfde uit.

De verhoudingen voor een te bakken biscuit
Ja hier kwam ik dus niet uit... Staat op de site van Funcakes een tabel (en ook op de site van "De leukste taarten", over deze biscuitmix is dus helemaal niks te vinden. Ook niet op de site van Chef's Bakery zelf. Alleen op de verpakking staat iets, maar niet echt wat ik zocht...

Ze hebben een recept erop staan voor een 25 cm vorm:


Jammer, dat er voor een andere maat bakvorm geen verhoudingen opstaan, maar goed met een beetje omrekenen lukt het wel ;)
Als de biscuit eenmaal mixt, ziet deze er na een tijdje goed wit uit. Je moet 4-6 minuten op de hoogste stand mixen, echter houd ik 8 minuten op de hoogste en 2 minuten op de laagste stand aan. De mix ziet er goed luchtig en wit uit. Prima structuur dus.

De baktijd
Dan de baktijd. Volgens de beschrijving op de verpakking zou je voor een 25 cm bakvorm een baktijd van 20-25 minuten moeten aanhouden. Nou, ik kan je garanderen, dit klopt dus niet.  Ik heb mijn 20 cm bakvorm 40 minuten in de oven gehad. Na 25 minuten was ie namelijk nog niet gaar.

Na het bakken
Het biscuit was goed gerezen, ik laat 'm even kort staan, voordat ik deze stort, dan laat het biscuit goed van de vorm los rondom. Bij het storten valt me iets op: het biscuit is aan de zijkant een beetje gaan scheuren tijdens het bakken, het is niet een geheel zeg maar (helaas geen foto van). Maar goed, als dat alles is, kan er ook aan liggen, dat ik 'm langer in de oven heb gehad dan moest.

Het vullen
De biscuit laat zich goed doorsnijden met een taartzaag. Prima eigenlijk en korrelt bijna niet. De kleur is wel anders als die van de Funcakes. Is het biscuit van de Funcakesmix wit/geel, die van Chef's Bakery gaat richting het grijs/geel. Beetje zoals een grijze/volkoren boterham qua kleur zeg maar.



Eindoordeel:
In principe wel een prima mix, maar ik ben toch meer fan van Funcakes biscuitmix. Vooral wat de verhoudingentabel aangaat op de achterkant van de verpakking. Die is bij de mix van Chef's Bakery nogal wazig. Ook de aangegeven tijd is een vreemde indicatie. Ik zou de volgende keer niet voor deze mix kiezen, maar wie weet verandert er nog het een en ander aan de receptuur. Ik ga toch voor de Funcakesmix. De prijs was prima, ik geloof ergens tussen de 4 en de 5 euro. Zeker weten doe ik het niet, heb de bon niet meer.

Pluspunten vs. minpunten:
+ verpakking is oké
- geur van de mix is een beetje vreemd, verder ziet de mix er wel prima uit
- verhoudingen op de verpakking (alleen voor een bakvorm van 25 cm)
- baktijd (ook is de baktijd voor verschillende ovens hetzelfde...)
+ het storten uit de vorm gaat prima
- dat het biscuit niet een geheel is, maar aan de zijkant niet gerezen lijkt... (kan ook aan de baktijd gelegen hebben) Daardoor is het biscuit wat scheef...
+ het doorsnijden van het biscuit gaat prima, geen korreltjes aan de zijkanten
- met het afsmeren met botercrème zuigt het biscuit de botercrème als het ware op, waardoor de cake heel goed zichtbaar is. Vooral met lichte kleuren fondant heel moeilijk te verbergen.
+ het is een betaalbare mix

Het is mijn eigen mening die ik beschrijf, misschien heb jij wel een hele fijne ervaring met deze mix, ik zeg ook niet dat deze mix slecht is, maar ik werk liever met de mix van Funcakes. Wie weet kom ik weer eens een andere mix tegen, die ik graag wil testen, dan zien jullie dat wel weer voorbij komen.

Bedankt voor het kijken!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten