zondag 6 maart 2016

REVIEW: Muffinsmix Choklad "Ikea"

Vandaag in de test: Muffinsmix Choklad van de Ikea



De verpakking
De verpakking ziet er uit als een melkpak, dat is weer eens wat anders. Verder staan er muffins op de voorkant. Het pak valt niet zo zeer op vanwege zijn felle kleuren, meer om de vorm.

De mix
Bij het openen van de verpakking komt je een chocoladegeur tegemoet, dus dat is al goed ;) Er zitten geen stukjes in de mix.

De verhoudingen voor de te bakken muffins
Ik moest wel even goed kijken of ik het goed zag, je hoeft namelijk alleen maar 250 ml water aan het pak toe te voegen (40 graden)??? Geen mixer nodig dus! Nou dat is handig met de afwas, laten we het maar proberen. Er zouden tussen de 10-15 muffins met de mix uit de verpakking gebakken moeten kunnen worden.
Je moet 30 seconden heeeeeeeel goed schudden met het pak (nadat je het water toegevoegd hebt uiteraard), dus ik heb als een wilde met dat pak staan schudden.

Het vullen van de vormpjes
Ja, en toen begon bij mij een alarmbel af te gaan, wat was die mix vloeibaar! Dadelijk loopt het door de papieren vormpjes heen! Hoewel het wel een fijne manier van vullen is, zo uit het pak de vormpjes in gieten. Ik moet volgens de verpakking de vormpjes tot de helft vullen. Zo gezegd zo gedaan...



De baktijd
Redelijk normaal lijkt me: 15 minuten op 200 graden. Ik doe voor de zekerheid 2 minuten extra erbij tellen, dan ben ik zo gewend van mijn oven.
Na 17 minuten blijft er niks aan mijn prikker hangen en zijn de muffins klaar...

Na het bakken
Tja... Wat zal ik zeggen... Wat zien die muffins er laag en raar uit. Ze ruiken wel naar chocolade, dat wel. Ik laat er eentje afkoelen en snijd 'm door... Hij lijkt nog nat. Ik wil de overige mix nog in een aantal vormpjes gieten en dan ontdek ik het probleem: Heel veel poeder, die niet aangemaakt is... Daarom was de mix zo vloeibaar... Ik giet nog snel wat water erbij en nu is de mix minder vloeibaar als bij de eerste lichting. Achteraf ziet de 2de lichting er ook veel beter uit.

Links: de 1ste muffin; rechts: muffin van de 2de lichting


De proeftest
De muffin van de 1ste lichting smaakte behoorlijk naar water en niet naar chocolade...
De 2de lichting is niet nat van binnen, smaakt wel naar chocolade, maar is wel een beetje klef.

Eindoordeel
Het idee van het pak vullen met water en met de hand te schudden is natuurlijk een fijne oplossing om bijna geen afwas te krijgen, maar bij ons valt het helaas door de mand. Ik heb echt heel hard lopen schudden en het pak zelfs op de kop gehad om het goed te mixen, maar geef mij maar mijn keukenrobot om het te mixen. Jammer, want het idee is goed!
Verder vinden we de smaak ook minder en ze zijn klef. Ik zou deze mix dus niet zo snel meer kopen.

Pluspunten vs. minpunten
+ de verpakking ziet er leuk uit; melkpak :)
+ bij het openen van het pak ruik je de chocoladegeur
+ er hoeft alleen maar water in het pak gegoten te worden en dan schudden met het pak --> minder afwas!
- de mix wordt niet goed gemixt als je geen echte mixer gebruikt
- de mix werd daardoor dus waterig
- de muffins werden niet heel hoog
- ze smaken niet heel erg naar chocolade
- ze zijn wat klef van structuur

Voor mij geen 2de keer, de muffin ligt me ook best zwaar op de maag. Volgende keer toch maar een echte muffinmix weer... 
De prijs van deze mix is: €3,79 voor 500 gr. en je hebt deze mix ook in citroensmaak voor dezelfde prijs.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten